COVID-19 Pandemi Sürecinde Ebeveyn Görüşlerine Göre Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Açık Hava Oyun Deneyimlerindeki Değişimler


Creative Commons License

MENTEŞ H. S., SARIBAŞ Ş.

Yaşadıkça Eğitim Dergisi, cilt.36, sa.3, ss.656-672, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının açık hava oyun deneyimlerinin COVID-19 pandemisi öncesi ve COVID-19 pandemi süreci ile karşılaştırılarak incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini, Adana ilinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 3-6 yaş grubunda bulunan çocukların ebeveynleri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından oluşturulan “Pandemi Döneminde Çocukların Açık Hava Oyun Deneyimleri” anketi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel veriler frekans ve yüzde alma tekniği kullanılarak analiz edilirken, nitel veriler içerik anal izi yapılarak çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda çocuklarının pandemi öncesine kıyasla açık havada belirgin bir şekilde daha az oyun oynadıkları, oyun alanlarının daraldığı ve akran etkileşimlerinin azaldığı tespit edilmiştir. Açık hava oyun deneyimleri sırasında çocukların çoğunlukla maske ve hijyene dikkat edebilirken, sosyal mesafeye dikkat edemedikleri görülmüştür. Ayrıca bulgular, ebeveynlerin açık hava oyun alanlarını birçok açıdan yetersiz bulduğunu ortaya koymuştur. Pandemi sürecinde aile içi etkileşimin artması ve çocukların özbakım becerilerinin gelişmesi ise bu sürecin olumlu yönleri olarak değerlendirilmiştir.
The purpose of this study is to compare and investigate the outdoor play experiences of preschool children before and during the COVID-19 pandemic period. The study group cons ist of parents with children in the 3-to-6-year age group attending a pre-school education institution in Adana Province. The researchers created the Children’s Outdoor Play Experiences During the Pandemic Questionnaire for use in collecting the data. While the quantitative data obtained from the research were analyzed using frequency and percentage techniques, the qualitative data were analyzed using content analysis. As a result of the performed analyses, the children were determined to play outdoors significantly less compared to the pre-pandemic period, as well as their playgrounds to have gotten smaller and their peer interactions to have decreased. The children were observed to be able to pay attention to masks and hygiene during their outdoor play exp eriences but not to social distancing. In addition, the findings reveal that the parents find the outdoor playgrounds to be inadequate in many aspects. The increase in intrafamilial interactions and children’s development of self-care skills during the pandemic have additionally been evaluated as positive aspects of this process.