Covid-19 Pandemi Sürecine Yönelik Kamu Spotlarının Etkinliği Üzerine Bir Araştırma


Creative Commons License

Çelebi E., Özgüzel S.

OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, cilt.11, sa.17, ss.3453-3474, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı salgın döneminde kamusal duyarlılığın sağlanmasına ve kamusal davranışların etkilenmesine yönelik yapılan kamu spotlarında kullanılan iletişim stratejilerinin etkinliğinin incelemesi ve dijital ortamlardaki söylemlerin ele alınması, böylece yaşam dengesinin stratejik öneminin iletişim perspektifi ve motivasyonu açısından ortaya çıkartılmasıdır. Bu amaca yönelik olarak İletişim Fakültesinde öğrenim gören 116 kişi üzerinde açık uçlu sorular ve anket tekniği ile bir araştırma yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre kamu spotlarının: koruyucu davranışlara odaklanmak, olumlu bilgi iletmek, zihinlerde oluşan kaygı ve belirsizlikleri yok etmek için düzeltici eylem rolü üstlenmek ve toplumun salgın döneminde olumsuzluklarla psikolojik olarak başa çıkmak açısından olumlu bir motivasyon kaynağı olarak görüldüğü bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda özelliklede iletişim stratejileri tasarlanırken empati yapılmasının ve duyguların hesaba katılmasının önemi ortaya çıkartılmıştır. Diğer yandan dijital ortamlarda toplumun iletişimsel davranışlara nasıl dâhil oldukları, kamusal davranışları farklı şekillerde nasıl etkilediği ve dijital ortamlarda iletişimsel uygulamaların gücü ve etkisi araştırılmıştır. Araştırma bulgularına göre dijital ortamlarda genellikle halk sağlığına yönelik olumsuz içerikte paylaşımlar yapılmaktadır. Dijital ortamlarda bilgilerin manipüle edilebilmesi, verimsiz tartışmalar ve ilgisiz konular ile verilen tepkilerin öfke, hayal kırıklığı, stres, korku, güvensizlik, alaycılık vb. çok sayıda olumsuz duygular yaratabilme potansiyeline sahip olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.