SİGARA BAĞIMLILIĞINA KARŞI GELİŞTİRİLEN EĞİTİM YAZILIMININ LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BİLGİ DÜZEYLERİNE VE OLUMLU DUYGU GELİŞİMLERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Merve Çetin

Danışman: Mehmet Tekdal

Özet:

Bu araştırma “Sigaraya Değil Hayata Bağlan” adlı eğitim yazılımının lise öğrencilerinin sigara zararları hakkındaki bilgi düzeylerine ve sigara karşıtı duygudurum gelişimlerine etkisini incelemek için yapılmıştır. Araştırmanın deney aşaması 10. sınıfta öğrenim görmekte olan  35’i kız 26’sı erkek olan 61 lise öğrencisi üzerinde yapılmıştır. Her öğrenciye öncelikle araştırma sürecinde kullanılan ölçek ön-test olarak uygulanmıştır. Ardından, eğitim yazılımı öğrencilere iki ders saati içerisinde sunulmuştur. Sonrasında son-test uygulanmıştır. Son olarak ön-test ve son test sonuçları SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda  sigara bağımlılığına karşı geliştirilen eğitim yazılımının lise öğrencilerinin bilgi düzeylerine olumlu katkısının olduğu ancak duygudurum düzeylerine yönelik anlamlı bir farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sigara bağımlılığına karşı geliştirilen eğitim yazılımı cinsiyet açısından incelendiğinde kız öğrencilerin hem bilgi düzeylerine hem de duygudurum düzeylerine yönelik anlamlı düzeyde olumlu katkısının olduğu, erkek öğrencilerin ise sadece bilgi düzeylerine anlamlı düzeyde olumlu katkısının olduğu, duygudurum düzeylerine yönelik anlamlı bir farklılığın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.